Csak az első ezer rajz elemzése nehéz - interjú Gáti Andrea Szilviával a gyermekrajzokról

rajz

Eleinte aggódtam, hogy a kisfiam, miközben a kortársai már előszeretettel vesznek ceruzát-zsírkrétát és papírt a kezükbe, nem mutat érdeklődést a rajzolás iránt. A gyurmázás már érdekesnek bizonyult, de rajzolni nemigen akaródzott neki. Aztán egy pár hónapja, úgy 18-20 hónapos korától kezdve nagyon megszerette, öröm nézni, ahogy mostanság alkot. (Még a tiltott helyekre, padlóra, hintalóra, könyvbe, falra is lelkesen pingál, és amikor megkérdezem, hová szabad rajzolni? mondja, hogy a papírra. - És akkor oda szabad, ahová te most rajzoltál? Rám néz, és nagyon meggyőzően feleli, hogy neeeeem. A gyerekrajzoknál csak a gyerektörténetek színesebbek) A rajzolás témájánál maradva a minivilág szerkesztőjeként most a gyermekrajz-elemzés témája felé fordultam, ezért kerestem meg Gáti Andrea Szilvia pszichopedagógiai konzulenst, hogy választ kaphassunk néhány fontos kérdésre ezzel kapcsolatban.

- Mióta foglalkozol gyermekrajz-elemzéssel? Hogyan kerültél közel ehhez a témához?
- Először érdeklődés szintjén, gyermekeim kapcsán kerültem közel ehhez a témához, majd 3 éve végeztem pszichopedagógiai konzulensként, ahol részt vettem a Gyermekrajzok elemzése tantárgyon is. Ezután önképző jelleggel elolvastam az összes fellelhető szakirodalmat és kialakult, melyik az a módszer, amely közel áll hozzám, mely szakemberekkel tudok azonosulni. Ezután már csak gyakorlás kérdése: azt mondják, csak az első ezer rajz elemzése nehéz, onnan már megy minden, mint a karikacsapás.

- Sokféle módszer van, amelyekkel dolgozhat egy elemző? Hogy írnád le röviden épp azt, amelyik számodra kedves, amelyikkel te dolgozol?
- Igen, ahány szakember, annyi különböző módszert dolgozott ki a rajzelemzésre. Létezik klinikai rajzelemzés is, amelynek segítségével pszichiátriai betegek fejlődése figyelhető meg, létezik számítógépes számítások segítségével elvégzett rajzelemzés is. Tanulmányaim során több szakember elméletét és szakmai munkásságát ismertem meg, valamint munkám során ezeket olvasmányélményekkel és saját tapasztalatokkal egészítettem ki. A teljes igénye nélkül tudok most sorolni néhányat közülük: Sehringer, Vass Zoltán, Taraczközi István, Molnár V. József, Rhoda Kellogg, Feuer Mária, Cathy A. Malchiodi, Gerő Zsuzsa. Munkám során igyekszem az ő tudásukat és a tapasztalatok alapján levont következtetéseiket ötvözni és hasznosítani. Közülük mindenesetre Feuer Mária és Taraczközi István elméletei állnak hozzám a legközelebb, velük tudok legjobban azonosulni.

- Milyen korú gyermekek rajzai alkalmasak az elemzésre?
- Kifejezetten elemzésre elsősorban az óvodás-kisiskolás korú gyermekek rajzai alkalmasak, mivel nekik már megvan az a technikai tudások, rajzkészségük, amelynek segítségével ki tudják magukat fejezni. Kisebb korban is lehet firka-elemzéseket végezni, de ezek inkább csak bizonyos irányultságokat mutatnak.

- Milyen jellegű információt tudsz meg egy-egy rajzból - milyen aspektusokra figyelsz? Színhasználat, formák, vonalak íve? 
- Mindezek együttese hordoz információt, egyesével egyik sem értelmezhető, illetve csak általánosságok tudhatóak meg belőle. A komplex vizsgálat a lényeg, sőt, az a legfőbb elemzési elv, hogy egy rajz nem rajz: azaz több rajz egyidejű vizsgálata hordoz valóban releváns információkat. A rajzból megtudható témák természetesen a rajz témájától is függnek, vagyis egy családrajzból a családi viszonyok, kapcsolatok térképezhetőek fel például. Ezzel együtt természetesen léteznek tendenciák, mint például a fekete színhasználat többnyire melankóliára, depressziós hajlamra utal, de csak szélsőséges esetekben.

- Kik keresnek meg elemzéssel általában?
- A kérdezők jelentős többsége szülő, aki vagy puszta kíváncsiságból, vagy valamilyen probléma kapcsán fordul hozzám. A kisebbik hányad pedagógus, aki érdeklődik a téma iránt, és szeretné munkája közben is hasznosítani az ilyen jellegű tudását.

- Tudnál említeni egy-két jellegzetes problémát, amivel megkeresnek a szülők? Vagy amikkel kapcsolatban javaslod, hogy keressenek meg, ha tapasztalják?
- A családrajzok talán a legjellegzetesebbek, ezeken láthatóak a legegyértelműbb jelek. Ilyen például a sok dupla, ismétlődő elem a rajzon (két ház, két felhő, két fa, esetenként két nap is), ez utalhat arra, hogy a szülők elváltak; ha a gyermek testvérének alakja a rajzon eltűnik vagy aránytalanul kicsi, az testvérféltékenységről árulkodik. Ha az apa alakja tűnik el a rajzon, az jelentheti azt, hogy apa nincs jelen a gyermek életében.

- Mit javasolsz szakemberként - rajzoltassuk sokat a gyermekeinket otthon? Mikor adjunk először papírt-ceruzát a kezébe? Mire figyeljünk?
- A rajzolást erőltetni sosem szabad, a lényeg, hogy teremtsük meg a kedvező körülményeket hozzá, ezáltal a gyermek könnyen kedvet kaphat hozzá. Ezek nem bonyolult dolgok:  a gyermek méretének megfelelő, kényelmes kis asztal, kis szék, papír és színes ceruza (optimális esetben legalább 24 színben). Esetleg ha a gyermek nem érez kedvet, keveset rajzol, megpróbálhatunk más eszközöket is, hátha azzal jobban magára talál. Ilyenek lehetnek a festék, kisebbeknél ujjfesték (még nem találkoztam olyan gyerekkel, aki ettől ne lelkesedett volna fel), nagyobbaknál festőállvány, de ugyanígy a kezet ügyesíti-fejleszti a gyurma is. Attól a kortól érdemes rajzolni, amikor a gyermek érdeklődést kezd mutatni iránta, és már nem jelent számára veszélyt a ceruza hegyes vége: ez körülbelül másfél-két éves kor körül szokott először mutatkozni.
Az együttrajzolás érdekes téma. Ha azt értjük az alatt, hogy támogató segítséggel figyeljük, ahogy gyermekünk önállóan alkot, akkor nagyon hasznos. Ha viszont a gyermek kezét fogva vezetjük, vagy helyette rajzolunk, ezáltal megmutatva, hogy adott dolgot "hogy kell" lerajzolni, akkor kifejezetten káros lehet. Egyrészt kioltjuk a gyermek kreativitását és önálló gondolkodásmódját, elemzési szempontból pedig lehetetlenné tesszük az elemzést, mivel épp így tűnnek el az egyedi részletek a rajzokról, illetve a szakértő a szülőt fogja elemezni a rajz alapján, nem a gyermeket.

- Abból is következtetéseket lehet levonni, ha egy gyermek későn kezd el egyáltalán a rajz iránt érdeklődni? A fiúk és a lányok között egyébként megfigyelhető ezzel kapcsolatban bármilyen általánosítható különbség?
- Nem igazán mérhető, hogy mi számít későnek vagy korainak, egyszerűen vannak gyerekek, akiket nem annyira érdekel a rajzolás, főképp, akik sokat mozognak, és lekötve érzik magukat a rajzolással. Annyiban tudjuk őket is segíteni, hogy megteremtjük az alkotás lehetőségét, és bőven osztjuk a dicséreteket, ha valamilyen mű elkészül, kikerülhet a falra is. Ezáltal érzi a gyermek, hogy nagy becsben tartjuk a munkáját és nagyobb kedve lesz legközelebb is rajzolni.
A fiúk és a lányok tekintetében pedig - egyáltalán nincs általánosítható különbség, sőt nem is állapítható meg általában egy rajzról, hogy fiú vagy lány készítette, esetleg a témaválasztás ad némi fogódzót csupán.

- Ha valaki ügyesen rajzol kicsinek, várható, hogy tehetséges lesz ebben felnőttkorában is?
- Jó kérdés, természetesen a kiskori kézügyesség utalhat a későbbiekben is jó rajzkészségre, ám inkább ez a későbbi tanulási folyamaton múlik. Általában 10-12 éves korban merül fel a gyermekekben az igény, hogy szeretnének realistán rajzolni, vagyis élethűen ábrázolni a dolgokat, ahogy azok kinéznek. Ha ezen a korszakon átsegítjük a gyermeket, pl. egy jobb-agyféltekés rajzolási módszer megtanításával, a rajzkészsége tovább tud fejlődni, ha nem, megáll ezen a szinten.


- Milyen később fontos területekre van hatással a korai rajztechnika, szokás, gyakorlat? Az írásra? A lelki fejlődésre általában? A tanulásra?
- Leginkább az önkifejezésre, az érzelmek megélésére és azok feldolgozására. Persze ehhez szükségeltetik a szülő vagy pedagógus segítsége is, aki értelmezni tudja az adott rajzot.

Bencze Mariann

 


Névjegy

Gáti Andrea Szilvia (Budapest, 1977.08.16.) közgazdász, pszichopedagógiai konzulens
Foglalkozás: gyermekrajz-elemzés
Gyermekei neve, életkora:
Laura Dorka (alias Lorka): 6 éves - vidám és eszes; Linda 3,5 éves - mókás és bohókás; Kristóf 4 hónapos - ő az "Öcsi"
Kedvenc felnőtt könyve: összes Vonnegut, Boris Vian-kötet
Kedvenc gyermekkönyve: AnnaPeti nagyon nagy sláger nálunk is, Pöttyös Panni-könyvek, Janikovszky összes
Hobbi, ami nem rajz: jobb-agyféltekés rajzolás, lakberendezés


Címkék:

1917-es szocialista forradalom  A kis herceg  Ady Endre  Aiszóposz  Aitken  Albert de Mun  Ammut  Anaximandrosz  Angol Park  Antarktisz  Antoine de Saint-Exupéry  Anubisz  Apollón  Arisztotelész  Arkhimédész  Artemisz  Asszír Birodalom  Aszklépion  Aszklépiosz  Atlanti-óceán  Augustus  Ausztrália  Babits Mihály  Baradla-barlang  Belgium  Benedek-rend  Besztercebánya  Biblia  Biblioteca Joanina  Bornemisza Anna  Budapest  Budapesti Vidám Park  Carl Friedrich Gauss  Charles Babbage  Charles de Gaulle  Chicago  Churchill  Claude Chappe  Curiosity  Cynara  Danaé  Dante  Dante Alighieri  Dionüszosz  Dzsingisz kán  Dávid király  Edward Jenner  Egri csillagok  Emese  Erzsébet királyné  Esterházy Miklós Móric  Esterházy Péter  Fahrenheit  Fehérlófia  Fekete István  Ferenc József  Ferenc pápa  Fiume  Formózusz pápa  Fourier-transzformáció  Franciaország  Fribourgi Unió  Föld  Földközi-tenger  Fővárosi Állat- és Növénykert  Galilei  Galénosz  Geomancia  Guinness rekordok  Hans Christian Andersen  Hedy Lamarr  Hippokratész  Hitler  Homo sapiens  Héber Biblia  Héra  Hérodotosz  I. Erzsébet  India    Jackie Cochran  Jahve  James Prescott Joule  Japán  Jean de La Fontaine  John D. O’Sullivan  Julius Caesar  Justh-párt  János vitéz  Jézus  József Attila  Kaffka Margit  Kheirón  Királyok Völgye  Kivonulás könyve  Kolumbusz Kristóf  Koppenhága  Korónisz  Kosztolányi Dezső  Kréta  Kyatice-kultúra  Károlyi Mihály  Kígyótartó  Kína  LOGICO  La Trappe  Las Vegas  Lazarro Spallanzani  Lazzaretto Vecchio  Liège  Louis Pasteur  Lucifer  Lukács László  Lyme-kór  Léda  Mafra-palota  Magyar Madártani és Természetvédelmi Egyesület  Magyar Természettudományi Múzeum  Marco Polo  Margit-sziget  Margitsziget  Marokkó  Mars  Medúsza  Melbourne  Mesekönyvek  Mexikó  Mezopotámia  Mi MICSODA  Milánó  Mithridatész  Monte Cristo grófja  Munkás Szent József  Mária  Mária Terézia  Mária csillaga  Márton kenyere  Mátyás király  Mózes  Nagy Konstantin  Nagy Sándor  Nagy-korallzátony  Napóleon  Nelson altengernagy  Nivelles  Nobel-díj  Normandia  Normandiai partraszállás  Notre-Dame  Nursiai szent Benedek  Nyugat folyóirat  Nyulak szigete  Olimposz  Oroszország  Országház  Pallasz Athéné  Pegazus  Perszeusz  Perzsia  Pesti Állatkert  Petőfi Sándor  Plinius  Pompeius Magnus  Popham-kód  Porete-i Margit  Portugália  Poszeidón  Párizs  Pégaszosz  Rijeka  Robert Owen  Roosevelt  Róma  Római Birodalom  Santorius  Sinanshao  Sixtus-kápolna  Skócia  Stephen Hawking  Szent Heléna  Szent Margit  Szent Márk székesegyház  Szent Patrik  Szent-Györgyi Albert  Szerb Antal  Szicília  Szociáldemokrata Párt  Szogdia  Széchenyi István  Thesszaloniké  Tiberius császár  Tisza István  VII. István pápa  Vatikán  Velence  Velencei Köztársaság  Verona  Vosztok-tó  Vurstli  Városliget  Vénusz légycsapója  Werbőczy István  Wilhelm Emmanuel Ketteler  XIII. Leó pápa  XV. Lajos  Xántus János  Zeusz  anemométer  antibiotikum  archea  articsóka  autofágia  autó  axolotl  baktérium  barlangok  barlangrajz  beginák  beginázs  betegség  biológia  bozóttűz  buddhizmus  béka  békakirály  békamentők  békák  cidrimókus  cineol  ciszterciták  citoplazma  corona  csapdaállítók  császármetszés  császárság  csütörtök  cégér  céhek  címer  delej  denevér  diadém  dob  drón  dórok  echolokáció  egyensúly  egyiptom  egyszarvú  ektoparazita  emlős  epekő  eretnek  etimológia  etruszkok  eukaliptusz  fasírt  fejdísz  fejlesztés  fekete lyuk  feketehimlő  felvilágosodás  feng-shui  finommotorika  fogkő  foglalkoztató  folyadékkristály  frank  fáraó  félelem  füst  füstjelzés  füstölgő  gabona  galea  gallok  griffmadár  gyerekjáték  gyufásdoboz  gyárak  gyógyszer  gyógyszertár  gyógyítás  gót  gőzhajó  hableány  hadművelet  hajmosás  hajógyártás  hajózás  halál  halálbüntetés  hangsebesség  hatalom  higany  himnusz  hiszti  hullazsinat  hullámvasút  humanizmus  háború  hóhér  húsevő nyövények  hőmérséklet  hőmérő  ikozaéder  illat  immunitás  indiánok  inga  interjú  internet  ipari forradalom  iránytű  iskolakezdés  iskolaérettség  istenek  jel  jelhordozó  jelrendszer  járvány  játék  kakas  kalauzhajó  kalogathia  kalóz  kalózlevél  kalózállam  kamelaukion  kamikáze  kancsókák  kapitalizmus  karantén  kardigán  karmosbéka  karthauziak  katapult  kausia  kavicsok  kereskedelem  kereszténység  királynévíz  klímaváltozás  koala  kolera  komló  koncepciós per  kopoltyú  korall  korona  koronavírus  koszorú  kullancs  kálvinizmus  készségfejlesztő  kétszikűek  kétéltűek  kígyó  kínai nagy fal  kínaiak  kódrendszer  kórház  kölni  könyvtár  kötéltánc  közegészségügy  kőzetek  lazarett  lincselés  lizoszóma  lovasfutár  lárva  látás  láz  lázfa  légiposta  légzés  lövedékvető  lúg  magasság  magnetoszféra  magnetosztrikció  malária  mandula  manna  mannatövis  mannazuzmó  manufaktura  marcipán  masszázs  matchbox  mechanikus szerkezet  mese  mesék  metamorfózis  meteorológia  mikrobiológia  mimivírus  mirtuszfélék  misztikus lények  mitokrondrium  munkások  mutualizmus  mágnes  mágnesesség  mágnesség  május  május 1  második világháború  méhlepény  méreg  narentinok  narvál  neandervölgyi  nimfa  nyál  népmesék  népvándorlás  olimpia  olvasás  organellum  oxigénfelvétel  parfüm  paróka  pedagógus  permafroszt  pestis  pilóta  placenta  postakocsi  pszichológus  pápaság  pékség  rajz  rekamié  repülés  repülőgép  repülőtér  retina  robot  rádiócsillagászat  rák  rákgyógyszer  régészet  rózsaolaj  sajt  sampon  sejtek  sellő  selyemút  sisakkorona  sport  szakszervezetek  szalamandrafélék  szanatórium  szappan  szavak  szem  szemafor  személynevek  szendvics  szerzetes  szerzetesrendek  szocializmus  szogdok  sztrájk  szász  szélkakas  szélzsák  szülés  sör  tamariszkusz  tanulójáték  teaút  terhesség  terhességi teszt  terroristák  teszt  tesztelés  thrákok  tirrének  tisztálkodás  tobzoska  torpedó  trappista sajt  trappisták  turul  tájoló  távíró  törökfürdő  tükörtávíró  tüntetés  tőzsde  tűz  ultrahang  unikornis  utópista szocializmus  vakcina  vakság  vasút  vegyszer  vesekő  veszteglőház  veszélyeztetett fajok  vidra  vidámpark  vikingek  világháború  virágállat  vizelet  vonatrablás  védőoltás  vérvörös csütörtök  vírus  víz  vörös nemeskorall  vörösfenyő  wifi  zászló  Álmos  Északi-sark  Óbudai Hajógyár  Ószövetség  Ótestamentum  állatkert  általános választójog  átalakulás  éhínség  élesztősejtek  élőhely  élősködők  ízeltlábúak  óceán  ókor  ókori Egyiptom  ókori Görögország  öngyilkos merénylők  úthálózat  ősbaktérium