Mágikus állatok írónője – Margit Auer

interjú

A Könyvhétre jelenik meg Margit Auer Mágikus állatok iskolája című sorozatának első két kötete. A szerzőt Németh Eszter kérdezte.

A sorozat német nyelven a hetedik kötetnél tart. Milyen érzés, hogy a sorozat még egy nyelven is elindul?

Egyszerűen hihetetlen! Görögországban és Törökországban épp most jelent meg az első kötet. Most Magyarországon jön, aztán Spanyolországban és Japánban. Amikor három éve elkezdtem a történeten gondolkodni, lehetetlennek tartottam volna. Az elképzelés, hogy valahol Magyarországon egy gyerek lefekvés előtt a könyvemet olvassa, büszkeséggel tölt el. Boldog vagyok!

A gyerekek a nehézségeikhez passzoló állatot kapnak. Mi alapján dönti el, hogy melyik problémához melyik állatot rendeli?

Az állat karakterének muszáj a gyerekéhez passzolnia. Nem véletlen, hogy az okostojás Ida a ravasz rókát, Rabbatot kapja.  Vagy az álmodozó, lassú Benni a szintén álmodozó, lassú teknőst, Henriettát. Ez egyenes úton elvezeti az olvasót a kérdéshez. Milyen állat passzol hozzám? A szülők, akik a gyerekeikkel együtt olvassák a könyvet, mesélik, miféle csodálatos családi beszélgetésekbe torkollik a felolvasás.

Az osztályba 24 gyerek jár. Minden gyerek kap majd mágikus állatot?

Naná! Ismét kap egy lány és egy fiú mágikus állatot, épp a nyolcadik kötet ötleteit latolgatom ugyanis. Először Mr. Morrison üzenete érkezik, aztán ő maga az omnibusszal, átadni az állatokat. Egy denevér, egy krokodil, egy csimpánz, egy fóka – Miss Cornfield osztályterme kötetről kötetre lesz egyre jobban tele. Hogy Leonie a végén tényleg megkapja-e az áhított pónit, amire a kezdetektől vágyik, azt azért nem árulom el.

A gyerekeknek gyakran van képzelt barátja vagy háziállata. Az Ön mágikus állatai is ilyesfélék. Mit gondol, miért van szükségük rájuk a gyerekeknek?

A legfontosabb, hogy a gyerekeknek legyen valakijük, akiben megbízhatnak. Ez lehet egy barát, fiú- vagy lánytestvér – vagy akár egy mágikus állat. A világon egy gyereknek sem szabadna magát elhagyatottnak éreznie! Mindenkinek szüksége van valakire, akire támaszkodhat.

Philipp Pullman Az úr sötét anyagai trilógiájában hasonló a gyerekek kapcsolta az állatokkal (daimón). Hatással volt a sorozatára?

Furcsamód újra és újra megkapom a kérdést, de nem látok összefüggést a két könyv között. Sőt, fanatsy-t sem szívesen olvasok. Azok a véget nem érő tájleírások… Pullmannt az után olvastam, hogy elkezdtem a Mágikus állatok iskoláját. Persze, ott is beszélgetnek a gyerekek a daimónukkal, de a Pullmann-kötetek díszlete sokkal kegyetlenebb és félelmet keltőbb, mint az enyém. Nekem fontos, hogy a történeteim az olvasóim hétköznapjaiból eredjenek: az iskolából, az otthonból, a közvetlen környezetükből. A kalandok várnak mindenütt!

Három fia van. Vannak háziállataik is?

Van egy Camillo nevű macskánk, amikor kicsik voltak a gyerekek, az ágyba is magukkal cipelték a macskát. Ott sutyorogtak vele a dolgaikról. Ilyenkor meglódul az írói fantázia: hű, milyen kúl lenne, ha az a macska beszélni tudna!

Felbukkan a könyveiben Camillo?

Nem. De az író-olvasó találkozókon mindig megkérdezem a gyerekeket: milyen állatot szeretnél? Ilyenkor aztán záporoznak a válaszok: tehenet, kecskét, leopárdot, kiskutyát, tengerimalacot. Elraktározom a válaszokat, talán felbukkan valamelyik egy későbbi kötetben.

A gyerekirodalomban időről időre megjelennek az állatok és gyerekek kapcsolatát tematizáló könyvek. Van ezek közül kedvence?

Hans Limmer Mein Esel Benjamin című könyve az első, amire vissza tudok emlékezni. Kislánykoromban gyakran lapozgattam, és egy Benjáminhoz hasonló szamarat szerettem volna. De természetesen akkor is izgultam én is, amikor Juharfalvi Emil megmentette a malacát.
az én gyerekeimnek pedig a Pettson és Finduszt olvastam. Finduszt, aki kirángatja a magányos Pettsont a letargiájából.

Mik az olvasói visszajelzések?

Rengeteg emailt és levelet kapok. A gyerekek további kötetekre áhítoznak, a szülők pedig beszámolnak arról, milyen jó szórakozás volt a felolvasás. Gyakran megkérdezik ki a kedvenc állatom a sorozatból (Eugénia, a denevér). Nemrég írt nekem egy berlini festőnő, hogy a vonat étkezőkocsijában szórakoztatta felolvasással a gyerekét, és a végén az egész kocsi hallgatózott. Hát nem csodálatos?!

Épp turnézik. Mik a további tervei?

Rengeteget utazom német és svájci iskolákba. Ősszel néhány gyerekkönyves fesztiválon is tartok felolvasást, és a Frankfurti Könyvvásáron is. Aztán három hónapnyi szünet jön. A téli hónapokat írásra használom, hiszen az olvasóim már várják a Mágikus állatok iskolája újabb kötetét!

Várjuk mi is! Köszönöm!

A német nyelvű interjú.

Az interjút Németh Eszter (Könyvmutatványosok) készítette.


Címkék:

Aitken  Angol Park  Antarktisz  Apollón  Artemisz  Aszklépiosz  Atlanti-óceán  Ausztrália  Baradla-barlang  Belgium  Biblia  Biblioteca Joanina  Bornemisza Anna  Budapest  Budapesti Vidám Park  Carl Friedrich Gauss  Charles Babbage  Claude Chappe  Edward Jenner  Egri csillagok  Erzsébet királyné  Fahrenheit  Fekete István  Fourier-transzformáció  Föld  Fővárosi Állat- és Növénykert  Galilei  Geomancia  Guinness rekordok  Hedy Lamarr  Hippokratész  Homo sapiens  John D. O’Sullivan  Jézus  Kheirón  Kolumbusz Kristóf  Koppenhága  Korónisz  Kyatice-kultúra  Kígyótartó  LOGICO  Las Vegas  Lazzaretto Vecchio  Liège  Louis Pasteur  Lucifer  Lyme-kór  Mafra-palota  Magyar Madártani és Természetvédelmi Egyesület  Magyar Természettudományi Múzeum  Margit-sziget  Margitsziget  Medúsza  Mesekönyvek  Mexikó  Mi MICSODA  Milánó  Mithridatész  Monte Cristo grófja  Mária Terézia  Márton kenyere  Mátyás király  Napóleon  Nelson altengernagy  Nivelles  Notre-Dame  Nyulak szigete  Pallasz Athéné  Pesti Állatkert  Popham-kód  Porete-i Margit  Portugália  Santorius  Sinanshao  Sixtus-kápolna  Stephen Hawking  Szent Margit  Szent Márk székesegyház  Szent-Györgyi Albert  Szerb Antal  Széchenyi István  Tiberius császár  Vatikán  Velencei Köztársaság  Verona  Vosztok-tó  Vurstli  Városliget  Xántus János  Zeusz  anemométer  antibiotikum  archea  axolotl  baktérium  barlangok  barlangrajz  beginák  beginázs  betegség  bozóttűz  cidrimókus  cineol  cégér  delej  denevér  dob  drón  egyensúly  egyiptom  ektoparazita  emlős  eretnek  eukaliptusz  fejlesztés  fekete lyuk  feketehimlő  feng-shui  finommotorika  foglalkoztató  folyadékkristály  félelem  füst  füstjelzés  füstölgő  gyógyszer  gyógyszertár  gyógyítás  higany  hiszti  hullámvasút  hőmérséklet  hőmérő  ikozaéder  immunitás  indiánok  inga  interjú  internet  iránytű  iskolakezdés  iskolaérettség  jel  jelhordozó  jelrendszer  játék  kakas  karantén  kereszténység  klímaváltozás  koala  kolera  koronavírus  kullancs  kálvinizmus  készségfejlesztő  kígyó  kínai nagy fal  kínaiak  kódrendszer  könyvtár  kötéltánc  lazarett  lovasfutár  lárva  láz  lázfa  magasság  magnetoszféra  mandula  marcipán  mese  meteorológia  mikrobiológia  mimivírus  mirtuszfélék  mágnes  mágnesesség  mágnesség  méreg  neandervölgyi  nimfa  olimpia  olvasás  pedagógus  permafroszt  pestis  postakocsi  pszichológus  pékség  rajz  robot  rádiócsillagászat  régészet  sport  szalamandrafélék  szemafor  szerzetesrendek  szélkakas  szélzsák  tanulójáték  torpedó  tájoló  távíró  tükörtávíró  tőzsde  tűz  vakcina  vasút  vegyszer  veszteglőház  veszélyeztetett fajok  vidra  vidámpark  vonatrablás  védőoltás  vírus  wifi  zászló  Északi-sark  állatkert  élőhely  élősködők  ízeltlábúak  óceán  ókor  ősbaktérium