Pszichológus szemmel a mágikus állatokról

olvasás, pszichológus

A Mágikus állatok iskolájában beszélő állatok és cserfes kisiskolások élnek át együtt vidám kalandokat. Felhősi Gabriella pszichológus elolvasta a sorozatot, és most elmondja nekünk, miért tartja hasznos olvasmánynak, azon kívül persze, hogy szórakoztató is. Margit Auer könyveit 8 éves kortól, fiúknak és lányoknak egyaránt ajánljuk.

A gyerekek életében vannak olyan időszakok, amikor kissé magukra maradnak, azt érzik, nem értik meg őket, nem figyelnek rájuk, vagy nem fogadják el őket. Ilyen lehet a kisebb testvér érkezése, óvodába, iskolába kerülés – ezekkel mindannyiunknak meg kell küzdeni. Előfordul, hogy a család életkörülményeiben áll be változás, ami a gyerekekre is kihat: lakóhelyet változtatnak, iskolaváltásra kerül sor, a szülők válása miatt a gyerek egy számára fontos személlyel kevesebbet találkozik vagy megszakad vele a kapcsolata. A visszahúzódó, szociálisan kevésbé gyakorlott, esetleg külsőre a többiek közül kitűnő gyerekek gyakran kortársaik támadása, kiközösítés, zaklatás áldozataivá válnak. Ezek mind kisebb-nagyobb veszteségek a gyerekek számára, amelyek elviseléséhez, feldolgozásához erőforrásokra van szükségük.

Erőforrásaink nagy részét társas kapcsolatainkból építjük: születésünk pillanatától kezdve szüleink és más hozzánk közeli személyek jelenlétében, az ő szemükben magunkat látva válunk különálló személyekké. Megbízható közelségük, elfogadásuk bázisán, aktív közös együttléteinken keresztül tanuljuk meg saját érzéseinket és gondolatainkat felismerni, értelmezni és másokétól elkülöníteni; érzelmi, testi állapotainkat eleinte szinte teljességgel ők szabályozzák, míg fejlődésünk során ebben is egyre nagyobb függetlenségre, önállóságra teszünk szert. Amíg nem érjük el a teljes autonómia állapotát (ideális esetben felnőttkorunkra), élményeink feldolgozásához segítségre, társakra van szükségünk. Egyéni karakter és életciklus függvénye is, hogy milyen mértékben támaszkodunk másokra, és éppen kinek a támogatását igényeljük. Idővel – tipikusan kisiskoláskortól, serdülőkortól kezdve – a gyerekek szüleik biztos támogatását élvezve egyre inkább kortársaik felé fordulnak. Egyre inkább partneri szükségleteik kerülnek előtérbe, élményeik megosztására, identitásuk felfedezésére, megerősítésére vágynak.

Sokrétű kapcsolati igényünk egy másik oldalát élhetjük meg később a gyermekvállalásban. Gondoskodhatunk valakiről, aki teljesen ránk van utalva, és aki mellett fontosnak és különlegesnek érezhetjük magunkat. Akivel engedélyezett, sőt elkerülhetetlen a nagyfokú testi érintkezés, amely eloszlatja a magány érzését és stresszcsökkentő hatással bír, és amiből sokan felnőttként csak nagyon korlátozottan részesülnek. Akivel gondtalanul lehet játszani, szokásos intellektuális, elemző működésünket félretéve. Hasonló élmények miatt keressük az állatok, házikedvencek társaságát is: velük egyfajta gondozói-partneri-baráti kapcsolatra léphetünk, amely az állat fajtája, egyénisége alapján egy egész spektrumot fedhet le (ennek mélységeit például a kutya- és macskatartók közti örök vita is jól mutatja).

Képzeljünk el egy ideális társat, aki ezt a sokféle kapcsolati igényt egy személyben kielégíti. Aki mindig mellettünk van, élményeinkben osztozik, megért, szeret, támogat, megnyugtat és még szórakoztat is. Sosem utasít el, nem hagy cserben. Változásra, fejlődésre ösztökél, de mindezt korlátaink, határaink bölcs figyelembevételével teszi. Tudása, tapasztalata és erőforrásai a mi erőforrásainkhoz hozzáadódnak, tökéletességében mi is jobbnak és értékesebbnek érezhetjük magunkat. Kapcsolatunk kölcsönös, engedi, hogy mi is törődjünk vele, megmutatja magát, igényeit kifejezi, kommunikációja nyílt. Harmonikus, bizalomteli viszonyunkat semmilyen feszültség (féltékenység, kimondatlan problémák, teljesíthetetlen elvárások stb.) nem terheli.

Ezt a sokféle kívánságunkat megkaphatjuk, de általában több különböző társtól. A gyerekek érzelmileg különösen érzékeny időszakaikban, például a fent felsorolt nehéz körülmények között, hajlamosak képzelt barátot létrehozni, aki mindezeket a tulajdonságokat egyesíti. Egy ilyen barát többféle szerepet tölthet be, a gyermek számára vágyott vonásokat hozhatja elérhető közelségbe, de leképezheti saját nehezen elfogadható énrészeit is, amelyekkel ilyen módon kapcsolatba tud kerülni. Társas kísérletnek, gazdagító viszonynak tekinthető, amely a gyermek személyiségfejlődésének fontos részét képezi. Ez a jelenség azonban elsősorban óvodás- és kisiskolás korban fordul elő. A nagyobb gyerekek (és a felnőttek) társas hiányaikat érettebb megküzdések formájában élik ki: például olvasnak, filmeket néznek, új kapcsolatokat keresnek aktívan.

Margit Auer mágikus állatokról szóló könyvei segítségével a tizenéves gyerekek élhetik meg egy ilyen állandó, ideális társ megnyugtató közelségét, valamint azt, amint az állatokat megismerő gyerekek ezekben a barátságokban valójában saját erőforrásaikhoz kerülnek közelebb, önbizalmat, megerősítést kapnak, és ezen keresztül valódi társas kapcsolataik is sokat fejlődnek. A történetek során egy elszigetelődött, bizonytalan és magukba forduló gyerekekből álló osztály válik szép lassan valódi közösséggé, amelyet az állatok jelenléte színesebbé, szórakoztatóbbá és számos közös élmény forrásává is tesz.

A mágikus állatok gazdái – és a könyveket olvasó gyerekek – a felelősségérzetet, bizalom, kötődés élményét tapasztalják meg, a másik oldalról pedig a feltétel nélküli elfogadást, ragaszkodást, elvárások, ítélkezés nélküli kapcsolatot, amelyben megtanulnak mások igényeire figyelni és bízni magukban. A történetek a sok kalandos fordulaton keresztül könnyed kikapcsolódást, felhőtlen szórakozást is nyújtanak az olvasóknak.

Felhősi Gabriella


Címkék:

Aitken  Angol Park  Antarktisz  Apollón  Artemisz  Aszklépiosz  Atlanti-óceán  Ausztrália  Baradla-barlang  Belgium  Biblia  Biblioteca Joanina  Bornemisza Anna  Budapest  Budapesti Vidám Park  Carl Friedrich Gauss  Charles Babbage  Claude Chappe  Edward Jenner  Egri csillagok  Erzsébet királyné  Fahrenheit  Fekete István  Fourier-transzformáció  Föld  Fővárosi Állat- és Növénykert  Galilei  Geomancia  Guinness rekordok  Hedy Lamarr  Hippokratész  Homo sapiens  John D. O’Sullivan  Jézus  Kheirón  Kolumbusz Kristóf  Koppenhága  Korónisz  Kyatice-kultúra  Kígyótartó  LOGICO  Las Vegas  Lazzaretto Vecchio  Liège  Louis Pasteur  Lucifer  Lyme-kór  Mafra-palota  Magyar Madártani és Természetvédelmi Egyesület  Magyar Természettudományi Múzeum  Margit-sziget  Margitsziget  Medúsza  Mesekönyvek  Mexikó  Mi MICSODA  Milánó  Mithridatész  Monte Cristo grófja  Mária Terézia  Márton kenyere  Mátyás király  Napóleon  Nelson altengernagy  Nivelles  Notre-Dame  Nyulak szigete  Pallasz Athéné  Pesti Állatkert  Popham-kód  Porete-i Margit  Portugália  Santorius  Sinanshao  Sixtus-kápolna  Stephen Hawking  Szent Margit  Szent Márk székesegyház  Szent-Györgyi Albert  Szerb Antal  Széchenyi István  Tiberius császár  Vatikán  Velencei Köztársaság  Verona  Vosztok-tó  Vurstli  Városliget  Xántus János  Zeusz  anemométer  antibiotikum  archea  axolotl  baktérium  barlangok  barlangrajz  beginák  beginázs  betegség  bozóttűz  cidrimókus  cineol  cégér  delej  denevér  dob  drón  egyensúly  egyiptom  ektoparazita  emlős  eretnek  eukaliptusz  fejlesztés  fekete lyuk  feketehimlő  feng-shui  finommotorika  foglalkoztató  folyadékkristály  félelem  füst  füstjelzés  füstölgő  gyógyszer  gyógyszertár  gyógyítás  higany  hiszti  hullámvasút  hőmérséklet  hőmérő  ikozaéder  immunitás  indiánok  inga  interjú  internet  iránytű  iskolakezdés  iskolaérettség  jel  jelhordozó  jelrendszer  játék  kakas  karantén  kereszténység  klímaváltozás  koala  kolera  koronavírus  kullancs  kálvinizmus  készségfejlesztő  kígyó  kínai nagy fal  kínaiak  kódrendszer  könyvtár  kötéltánc  lazarett  lovasfutár  lárva  láz  lázfa  magasság  magnetoszféra  mandula  marcipán  mese  meteorológia  mikrobiológia  mimivírus  mirtuszfélék  mágnes  mágnesesség  mágnesség  méreg  neandervölgyi  nimfa  olimpia  olvasás  pedagógus  permafroszt  pestis  postakocsi  pszichológus  pékség  rajz  robot  rádiócsillagászat  régészet  sport  szalamandrafélék  szemafor  szerzetesrendek  szélkakas  szélzsák  tanulójáték  torpedó  tájoló  távíró  tükörtávíró  tőzsde  tűz  vakcina  vasút  vegyszer  veszteglőház  veszélyeztetett fajok  vidra  vidámpark  vonatrablás  védőoltás  vírus  wifi  zászló  Északi-sark  állatkert  élőhely  élősködők  ízeltlábúak  óceán  ókor  ősbaktérium