A matchboxok születése

autó, gyerekjáték, gyufásdoboz, játék, matchbox

A felnőtt világ tárgyainak kicsinyített másai ősidők óta ott voltak a játékok között. Készültek házak, bútorok, edények, babaruhák, olykor csónakok, ekék vagy lovaskocsik, szekerek, hintók is a gyerekeknek. Ezek alapanyaga évszázadokon át a fa és a textil, ritkábban a csont, a fém vagy a kerámia volt. A járművek mérete általában a tányérnyi és a tenyérnyi között mozgott, feltűnően pici darabok ritkábban fordultak elő. A technika fejlődése azonban a 20-dik század közepén már lehetővé tette az addig szokatlan mértékű miniatürizálást is. Így vonulhatott be a játékok közé liliputi méretekben a korszak nagy újdonsága, a motorral működő autó. Megszületett a gyufásdoboznál is kisebb, sőt, később arról is elnevezett mini-játék: a matchbox.

A cég egyik vezetője, Leslie Smith és a tervező Jack O'Dell, az ötvenes évek elején. A kép bal oldalán már ott van a cég egyik legnagyobb sztárja, az emeletes piros londoni busz is.

Na jó, akkor legyen akkora…

Két gyerekkori jóbarát, Leslie Smith és Rodney Smith (csupán a nevükben rokonok) 1947-ben közös céget alapított Londonban. Ez volt a Lesney Products öntöde, amely ekkor főként agrár- és autóipari cégeknek készített különféle fém alkatrészeket. Mindezek mellett olyan termékeik is voltak, amelyek az emberek hobbitevékenységeit szolgálták. (Például horgászok számára hasznos, fém kenyéraprítót is lehetett náluk kapni.)

Ám mivel fiatalemberek vezették a céget, akiknek éppen ekkor voltak kicsik a gyerekeik, a játékok is érdekelték őket. 1948-ban tervezőmérnöküknek, Jack O'Dellnek már ezek tervezése volt a legfőbb feladata. Elsőként játékpuskák kerültek a piacra, de hamarosan megszületett az első autó is, amely egy kevésbé szokványos típus: az úthenger kicsinyített mása volt. (Aveling Barford úthenger.) Ez azonban még mindig nagyobb volt annál, minthogy a gyerekek például a zsebükben hordozhassák. Márpedig egy kisgyereknek biztonságot ad, ha mindig nála lehet a kedvenc játéka.

Ugyanakkor az amúgy viszonylag engedékeny oktatási rendszerben gyufásdoboznál nagyobb játékot nem lehetett bevinni az iskolába. „Hát jó, akkor legyen akkora, mint egy gyufásdoboz!” – döntötték el a cégnél az ezek szerint szülőnek is jó vállalkozók, és Jack O'Dell nekilátott, hogy zsebben tarthatóvá kicsinyítse az úthengert. Majd miután kidolgozta ennek technológiáját, már semmi akadálya nem volt annak, hogy általában is kisebb formában gyártsák a játékautókat.

Az első Matchbox autó egy úthenger volt: az Aveling Barford. Ez először nagyobb méretben készült, de mivel az iskolába csak gyufásdoboz méretű játékot lehetett bevinni, a tervező a gyerekek kedvéért elkészítette a kisebb változatát.

Kezdetben a felnőttek körében nem értek el különösebb sikert: sokan egyszerűen csak karácsonyi szemétnek, "Christmas cracker trash"-nek hívták ezeket a játékokat, amelyek az ötvenes évek elején már nagy számban sorakoztak a boltokban, trafikokban.

Csakhogy a gyerekek annál inkább szerették a Lesney-játékokat, és ha megkérdezték őket, hogy mit kérnek a születésnapjukra vagy karácsonyra, akkor a lista élén – olykor bizonyára még a lányoknál is – ezek álltak. Előbb-utóbb megtört a jég, és a szülők egyre gyakrabban vásárolták meg a pici autókat, amelyekre a hasonlat alapján egyszer s mindenkorra rá is ragadt a gyufásdoboz angol neve, a matchbox. A nagy kezdőbetűs „Matchbox” márkavédjegyet 1953-ban jegyezték be, ettől kezdve tehát a cég által gyártott autócskáknak ez volt a tulajdonnevük. Ám később, amikor már mások is gyártottak gyufásdoboz méretű autókat, minden ilyenre köznévként kezdték használni a matchbox kifejezést.

Siker és megpróbáltatások

1950-től a brit üzleti vállalkozások tevékenységét is befolyásolta az akkor kirobbant koreai háború, amelyben az USA mellett több nyugati ország is érdekelt volt, többnyire fegyvergyártóként. Az ezt követő három évben ezért Nagy-Britanniában is korlátozták a fémek és az öntvények felhasználását, ami a Lesney cég termelését is visszavetette. A háború befejezése (1953) után azonban megújult erővel folytatták a matchboxok gyártását, és az addig kicsinek számító vállalkozás 1960-ra a világ legnagyobb kisautógyártójává vált. Ezzel az olyan, nagy játékgyártókat is megelőzték, mint amilyen például a Dinky Toy is volt.

A matchboxok az USA-ba is eljutottak, ahol különösen nagy sikert arattak, hiszen az amerikai kisfiúk addig másutt még sohasem találkozhattak a brit autók típusaival. Ez pedig szenzációt jelentett a számukra. Ráadásul a cég rendkívül gazdag választékot kínált a különböző típusokból, ezért akinek azért is fontos volt a matchbox, hogy egész gyűjteménye legyen a különböző autókból, az mindent megkaphatott tőlük. Egy-egy komolyabb készletben a markolótól kezdve a billenősökön át a tűzoltó- vagy mentős kocsiig mindenféle jármű ott lehetett. Fokozta az örömöt, hogy ezeken a pici játékokon mozgatható elemek is voltak: gyakran ki lehetett nyitni az autók ajtaját, és a cementes teherautók tartályai ugyanúgy forogtak menet közben, ahogyan a való életben is. Ráadásul még olcsók is voltak ezek a játékautók, a hatvanas években sem kerültek többe 40-50 centnél.

Ebből a korai Matchbox katalógusból is jól látszik, hogy milyen gazdag kínálattal kápráztatta el a cég a gyerekeket.

A Lesney Products sikere nyomán mások is aktivizálódtak. A cégnek komoly konkurenciával kellett megküzdenie, például az amerikai Hot Wheels, a Johnny Lightning vagy a francia Majorette cég fellépésével. A Lesney Products ekkor még a fejlesztéseinek köszönhetően állta a versenyt, így például sikert hozott a számára, hogy 1970-ben alacsonyabb súrlódású kerekkel szerelték föl az autócskákat.

Termékeiknek egyébként az autók kerekeinek finom, vékony fémrúdja volt az egyetlen gyenge pontja: ez sérült meg, görbült el a legkönnyebben játék közben. Ám ugyanez másfelől a játék erősségének is bizonyulhatott, hiszen a gyerekeket rávezethette arra, hogy miképp vigyázzanak olyankor is a tárgyaikra, amikor éppen nagyon belefeledkeznek a mozgatásukba.

Később a cég a finoman és gyorsan guruló kisautókhoz pályákat is gyártott, ami még izgalmasabbá tehette az autós játékokat. Emellett kamionokkal, teherautókkal, de old timer (régi stílusú) autókkal is bővítették a készletet. A hetvenes évek végén és a nyolcvanas években azonban már több súlyosabb problémával is meg kellett küzdeniük, így például egy természeti katasztrófával, amelyben odaveszett az egyik telephelyük raktárkészlete, de emellett az általános nyolc hetes nemzeti sztrájkkal is, amely szintén nem volt hatástalan a termelésre és a forgalomra nézve. A Lesney Products végül 1982 júniusában kénytelen volt csődöt jelenteni. A céget a Universal Toys vásárolta meg, aminek következtében Nagy-Britanniában megszűnt a matchbox-gyártás, és 1985-re teljesen eltűntek a Lesney jelzések a kisautókról. Jack O'Dell és a Lesney alapítói azonban folytatták a munkát, és a megmaradt gyártósori gépekkel új márkát fejlesztettek ki: ez volt a Lled, amely 1999-ig volt jelen a piacon.

Magyarországra a nyolcvanas években érkezett meg ez a játék, amikor egyúttal a hazai gyártását is megszervezték. 1986-tól 1988-ig több ezer matchbox készült, a rendszerváltás előtti évben azonban kivonult az ebben érdekelt nyugati cég. (Ennek részletes története itt olvasható.)

Az akkori matchboxrajongók még bizonyára emlékeznek a Metalbox által gyártott magyar kisautókra, többek között a Prostockerekre, a Range Rover Police Patrolokra, a Ford Cortinákra vagy a Rolls-Royce Silver Shadow-kra. És mivel ezeket jó minőségben gyártották, többségüket épen adhatják át a gyerekeiknek.

Lévai Júlia


Címkék:

1917-es szocialista forradalom  A kis herceg  Ady Endre  Aiszóposz  Albert de Mun  Ammut  Angol Park  Antarktisz  Antoine de Saint-Exupéry  Anubisz  Apollón  Arakhné  Arany János  Arisztotelész  Arkhimédész  Aszklépion  Atlanti-óceán  Augustus  Ausztrália  Babits Mihály  Belgium  Benedek-rend  Besztercebánya  Biblia  Biblioteca Joanina  Buda  Budapest  Budapesti Vidám Park  Buddha  Charles de Gaulle  Chicago  Churchill  Coriolis-erő  Curiosity  Cynara  Danaé  Dante  Dante Alighieri  Dzsingisz kán  Dávid király  Edward Jenner  Egri csillagok  Emese  Erzsébet királyné  Esterházy Miklós Móric  Esterházy Péter  Fehérlófia  Fekete István  Feneketlen-tó  Ferenc József  Ferenc pápa  Fiume  Formózusz pápa  Franciaország  Fribourgi Unió  Föld  Földközi-tenger  Fővárosi Állat- és Növénykert  Galénosz  Ganésa  Hermész  Hippokratész  Hitler  Héber Biblia  Héra  Hérodotosz  I. Erzsébet  India    Jackie Cochran  Jahve  James Prescott Joule  Japán  Jean de La Fontaine  Juhász Gyula  Jules Verne  Justh-párt  János vitéz  József Attila  Kaffka Margit  Királyok Völgye  Kivonulás könyve  Koppenhága  Kosztolányi Dezső  Krisztus  Károlyi Mihály  Kína  LOGICO  La Trappe  Las Vegas  Lazarro Spallanzani  Lazzaretto Vecchio  Leonardo da Vinci  Liège  Louis Pasteur  Lukács László  Lyme-kór  Léda  Mafra-palota  Magyar Madártani és Természetvédelmi Egyesület  Magyar Természettudományi Múzeum  Marco Polo  Margit-sziget  Margitsziget  Marokkó  Mars  Medúsza  Melbourne  Mexikó  Mezopotámia  Mi MICSODA  Milánó  Minerva  Moirák  Munkás Szent József  Mária  Mária Terézia  Mária csillaga  Mátyás király  Mózes  Nagy Konstantin  Nagy Sándor  Nagy-korallzátony  Napóleon  Nautilus  Newton  Nivelles  Nobel-díj  Normandia  Normandiai partraszállás  Nursiai szent Benedek  Nyugat folyóirat  Nyulak szigete  Olimposz  Oroszország  Országház  Pallasz Athéné  Pegazus  Perszeusz  Perzsia  Pesti Állatkert  Petőfi Sándor  Plinius  Porete-i Margit  Portugália  Poszeidón  Párizs  Pégaszosz  Rijeka  Robert Owen  Roosevelt  Rubik Ernő  Róma  Római Birodalom  Skócia  Szent Heléna  Szent Margit  Szerb Antal  Szicília  Szociáldemokrata Párt  Szogdia  Széchenyi István  Tisza István  Titanic  Tompa Mihály  VII. István pápa  Velence  Velencei Köztársaság  Verona  Vosztok-tó  Vurstli  Városliget  Vénusz légycsapója  Werbőczy István  Wilhelm Emmanuel Ketteler  XIII. Leó pápa  XV. Lajos  Xántus János  Zeusz  alvás  arakhnofóbia  archea  articsóka  autofágia  autó  axolotl  bagoly  baktérium  barlangok  beginák  beginázs  belsőégésű motor  beporzás  betegség  biológia  buddhizmus  béka  békakirály  békamentők  békák  bölcső  búvárfelszerelés  búvárharang  búvárkodás  cidrimókus  ciszterciták  citoplazma  corona  csapdaállítók  csatorna  csecsemők  császármetszés  császárság  csütörtök  cukor  céhek  címer  denevér  diadém  dory  drón  díj  dízelmotor  echolokáció  egyensúly  egyiptom  egyszarvú  ektoparazita  elefánt  emlős  epekő  eretnek  etimológia  eukaliptusz  fasírt  fejdísz  fejlesztés  feketehimlő  felfedezés  felvilágosodás  finommotorika  fogkő  fondendoszkóp  fáraó  félelem  füstölgő  főzés  gabona  galea  gallok  griffmadár  gyerekjáték  gyufásdoboz  gyárak  gyógyszertár  gyógyítás  gyöngy  gyöngyhalászat  gőzgép  gőzhajó  gőzmozdony  hadművelet  hajmosás  hajógyártás  hajózás  halak  halmazállapot  halál  halálbüntetés  hangsebesség  hatalom  hideg  himnusz  hiszti  hogyan működik  hullazsinat  hullámvasút  humanizmus  hurrikán  háború  hóhér  húsevő nyövények  hüllők  hőmérő  időjárás  időszámítás  illat  immunitás  infrahangok  inkubátor  interjú  internet  ipari forradalom  irodalom  iránytű  iskolakezdés  iskolaérettség  istenek  jelrendszer  járvány  játék  kalogathia  kalóz  kamelaukion  kamikáze  kancsókák  kapitalizmus  karantén  kardigán  karmosbéka  karthauziak  karácsony  katapult  kausia  kavicsok  kereskedelem  kereszténység  keszonbetegség  királynévíz  kisföldalatti  klímaváltozás  koala  kolera  komló  kommunikáció  koncepciós per  kopoltyú  korall  korona  koronavírus  koszorú  kullancs  kultúra  kultúrtörténet  kémia  kétszikűek  kétéltűek  kórház  kölni  könyvtár  közegészségügy  kőzetek  lazarett  leguán  lincselés  lizoszóma  lárva  látás  léggömb  léghajó  légiposta  légzés  lövedékvető  lúg  magasság  magnetosztrikció  malária  manna  mannatövis  mannazuzmó  manufaktura  masszázs  matchbox  mechanikus szerkezet  mese  mesék  metamorfózis  meteorológia  metró  mikroszkóp  misztikus lények  mitokrondrium  mitológia  moszkító  munkások  mutualizmus  mágnes  május  május 1  második világháború  méhek  méhlepény  mítikus lények  mítoszok  narvál  nimfa  nyál  nyár  népmesék  népvándorlás  olimpia  olvasás  organellum  ormány  orvoslás  oxigénfelvétel  parfüm  paróka  pedagógus  permafroszt  pestis  pilóta  placenta  pszichológus  pulzus  pápaság  pók  rajz  receptek  rekamié  repülés  repülőgép  repülőtér  retina  robot  rovarok  rák  rákgyógyszer  régészet  rózsaolaj  sajt  sampon  sejtek  selyemút  sisakkorona  sport  szakszervezetek  szalamandrafélék  szanatórium  szappan  szappanbuborék  szavak  szellemek  szem  személynevek  szendvics  szerzetes  szerzetesrendek  szimbólum  szocializmus  szogdok  szonár  sztetoszkóp  sztrájk  szél  szúnyog  szúnyoglárva  szülés  sárkány  sáska  sáskajárás  sör  tamariszkusz  teaút  technika  tenger  tengeralattjáró  terhesség  terhességi teszt  természet  természettudomány  terroristák  teszt  tesztelés  tetvek  tisztálkodás  tobzoska  trappista sajt  trappisták  tudomány  turul  tájfun  távíró  tél  tömegközlekedés  törökfürdő  tüntetés  tűzoltók  ultrahang  unikornis  utópista szocializmus  vadnyugat  vakcina  vakság  vallás  vasút  vesekő  veszteglőház  veszélyeztetett fajok  vidra  vidámpark  világháború  világűr  virágok  virágállat  vitorlázórepülés  vizelet  vonat  vulkán  védőoltás  vérvörös csütörtök  vírus  víz  vörös nemeskorall  vörösfenyő  zarf  zsilip  Álmos  Északi-sark  Óbudai Hajógyár  Ószövetség  Ótestamentum  állatkert  állatok  általános választójog  átalakulás  édesség  éghajlat  éhínség  élesztősejtek  élőhely  élősködők  építmények  ízeltlábúak  óceán  ókor  ókori Egyiptom  ókori Görögország  öngyilkos merénylők  újkor  újszülött  úthálózat  ősbaktérium  őskor