Fakírok egykor és most

https://www.tessloff-babilon.hu/fakirok-egykor-es-most kultúrtörténet

A fakírokról mindenkinek a szöges ágyon fekvő, turbános férfiak jutnak eszébe. A cirkuszokban egy időben valóban sok olyan mutatványos lépett fel, aki szöges ágyra feküdt, majd forró parázshalmon gyalogolt végig, mezítláb, esetleg még egy hatalmas tűt is átszúrt az arcán vagy a nyelvén – láthatóan anélkül, hogy mindez egy kicsit is fájt volna neki.

 

Kolduló rendek, szerzetesek

A „fakír” szó arab eredetű, és eredetileg azt jelentette, hogy „szegény”. A kifejezéssel kezdetben azokat a muszlim kolduló szerzeteseket jelölték, akik önként vállalták a szegénységet, és mindenfajta világi kapcsolatról és tulajdonról lemondtak. (Mint tudjuk, egyébként a keresztények között is számos hasonló rendház működött.)

Fakir
A képen egy olyan, indiai jógit látunk, aki akár fakír mutatványos is lehetne, ám ő csupán azt gyakorolja, hogy miképp lehet jól elviselni, ha az ember kénytelen a szó szoros értelmében tűkön ülni. (Forrás: Wikipedia)

Az első fakírok tehát kolduló-imádkozó emberek voltak, akikhez egyúttal az életmódjukból eredő szenvedés képe is társult. Ennek alapján azután ugyanezzel a szóval kezdték illetni azokat az erősen vallásos hindukat is, akik gyakran sanyargatták magukat, mert hitük szerint azzal lehet a legbiztosabban megszabadulni a bűntől. Mindezek révén tehát a fakírság nemcsak a szegénységgel, hanem a szenvedéssel is erősen összekapcsolódott, mígnem végül egy olyan használata is elterjedt, amelynek során levált az életmódról, és önálló produkcióként jelentette a fájdalom és a szenvedés megmutatását.

Így váltak azonossá a fakírok azokkal a bűvészekkel, akik azután a cirkuszban léptek fel, és a mutatványaikkal érzéketlennek vagy sérthetetlennek tüntették fel magukat. Európában a 19-dik század második felétől ismerhették meg az emberek a fakír mutatványosokat, akiket egyúttal szent embereknek is tekintettek: olyanoknak, akik természetfeletti képességgel rendelkeznek.

Ami azt illeti, ezek a fakírok valóban sokkal jobban tudtak élni bizonyos adottságaikkal, mint mások, de ehhez nem kellett valamiféle isteni beavatkozás: elsősorban a koncentráció nagyon alapos kidolgozása kellett hozzá, s emellett még számtalan olyan tudás is az emberi testről, amely segít elkerülni bizonyos veszélyeket, és növelni az alkalmazkodóképességet.

Indiában a fakírok egyszerre zenészek és papok

A fakírok őshazájában, Indiában a fakír név továbbra is megtartotta a vallásos világhoz való kötődését, ám egyúttal át is alakult az az életmód, amely megőrizte a fakír hagyományokat. A fakírok szerepe némileg hasonlít az egykori sámánokéra, a különbség az, hogy a rítusaik nélkülözik a révületet.

Fakir
 

Nyugat-Bengál egyik leghíresebb épülete a hindu Dakshineswar Kali templom.

A templomot Kali isten egyik megjelenési formájának, Bhavatarininek építették 1855-ben. Kali, más néven Kalika a halál, az idő és a változás istene, aki az egyik vallási irányzat szerint maga Parvati istennő, vagyis minden hatalom legfelsőbb alakja. Az épületen az indiai építészet legjellemzőbb vonásait is felismerhetjük. (Forrás: Nikkul, Wikimedia)

Nem nélkülözik azonban a népi hangszereket, és azokat az énekeket, amelyekkel a saját, szűkebb közönségüket igyekeznek bevonni a közös elmélyülésekbe, áhítatokba. Többnyire már nem lépnek be szerzetesrendekbe, viszont általában továbbra is jóval szegényebben, szerényebben élnek az átlagnál.

Nemrég egy magyar fordító, író és tolmács, Burns Kati mondta el, hogy mit látott Nyugat-Bengálban, amikor módjában állt néhány, ún. fakírfalvat meglátogatni. (Ez a térség India keleti határán fekszik, és Bangladesh-sel határos. Részletesen itt olvashatsz róla.) Útjairól több helyen is beszámolt, így például a Klubrádió Ötös című műsorában (24:22-től), illetve egy online elérhető előadásban. Ezekből sok mindent meg lehetett tudni az indiai fakírokról, akik általában az ún. ashramokban, vagyis a kisebb közösségek spirituális elvonulóhelyein jelennek meg a hangszereikkel, és tartanak közös meditációkat, amelyek európai szemmel akár istentiszteleteknek (bár inkább „természettisztelet”-nek) is nézhetőek. (Ashramok egyébként nemcsak Indiában, hanem például már az ókori Görögországban és Kínában is léteztek.)

Indiában természetes módon kapcsolódtak össze a jóga hagyományaival, amennyiben itt is fontos szerepet kapnak a meditációk, az elcsendesedések, ám a hangsúly a közösségi együttléten van. A cél annak közös átélése, hogy amiben élnek, vagyis a természet jó anyaként veszi körül őket (az összejöveteleken gyakran esznek finom gyümölcsöket is, ennek a megerősítésére), s ez a világ egyúttal összeköttetést is kínál a magasabb szintű, „égi”, az isteni szférákhoz. A magasabb szintekkel kapcsolatba lépve az ember önmagában is meg tudja találni a magasabbrendű érzéseket, gondolatokat, vagyis az univerzalitást, a mindenre kiterjedő összetartozás-érzést. A fakírok hangszerjátéka, éneklése ezt a fajta átélést, odaadást segíti a többiekben is, a legkülönfélébb módon.

Fakir
A képen jól érzékelhető a bensőségesség és természetesség, amely a fakír zenészeket jellemzi, az ashramokban szervezett összejöveteleiken. (Fotó forrása)

A tolmács elbeszélése szerint minden zenész legalább három hangszert tart magánál: egy pengetőst, amely a mindenütt ismert lantfélék-gitárfélék rokona, egy dobot és egy csörgőt. Ez utóbbi az, amely egészen biztosan minden játékos bokájára oda van kötve, szinte elmaradhatatlan tartozékként. A fakírok egyébként tovább is adják – tehát olykor kurzusszerűen megtanítják – másoknak azokat a hagyományos dalokat, amelyek az ő vidékükre jellemzőek, de természetesen a máshonnan megismert zenék hatásai is megjelennek a játékukban. Az ashramok több helyen iskolákként is működnek, sőt, egyes vidékeken az orvoslás túlmegy ezekben a lelki gyógyításon, és ezek a helyek valódi orvosi központokként is működnek.

A fakírság tehát a lényegét illetően nemhogy az érzéketlenséggel lenne azonos, hanem épp az ellenkezője: egy olyanfajta érzékenység fenntartásának igénye, amelyre minden ember képes, és amely elsősorban az univerzális összetartozáshoz viheti el az embert, a saját világával és a természet egészével.

Lévai Júlia


Címkék:

ajánló  állatkert  állatok  alvás  Antarktisz  aszteroida  Ausztrália  autó  baktérium  barlangok  betegség  Biblia  Budapest  buddhizmus  bútorok  búvárkodás  cidrimókus  denevér  díj  dory  édesség  éghajlat  egyensúly  egyház  egyiptom  elefánt  elektromosság  ember  emberi test  emlős  építmények  Északi-sark  etimológia  étkezés  eukaliptusz  fejlesztés  félelem  felfedezés  finommotorika  fizika  Föld  főzés  gyerekek  gyógyítás  gyógyszertár  háború  hajózás  halak  halál  halmazállapot  hangsebesség  hideg  hiszti  hogyan működik  hőmérő  hüllők  időjárás  időszámítás  India  infrahangok  interjú  internet  iránytű  irodalom  iskolaérettség  iskolakezdés  járművek  játék  jel  jelentés  jelrendszer  Jézus  kalóz  kapitalizmus  karácsony  karantén  kémia  kereskedelem  kétéltűek  Kína  klímaváltozás  koala  kommunikáció  kórház  koronavírus  könyv  közlekedés  Krisztus  kultúra  kultúrtörténet  léghajó  leguán  légzés  LOGICO  lovagok  madarak  magasság  mágnes  mese  meteorológia  Mi MICSODA  mikroszkóp  mitológia  mítoszok  művészet  Nikola Tesla  Nobel-díj  növények  nyomozás  óceán  ókor  ókori Görögország  oktatás  olimpia  olvasás  Oroszország  orvoslás  öltözködés  őskor  pedagógus  pszichológus  pulzus  rajz  rák  receptek  régészet  repülés  robot  rovarok  sárkány  sejtek  sport  szellemek  szépség  szerzetesrendek  szimbólum  táplálkozás  távíró  technika  tél  tenger  terhesség  természet  természeti jelenségek  természeti katasztrófák  természettudomány  teszt  tobzoska  történelem  tudomány  tüntetés  újkor  ultrahang  úthálózat  ünnep  vadnyugat  vallás  Városliget  vasút  védőoltás  vidámpark  vidra  világűr  vírus  víz  vulkán  zarf  zene