A koordinált mozgás fejlődése

fejlesztés, finommotorika, foglalkoztató, iskolakezdés, készségfejlesztő, tanulójáték

Mekkora a mozgás szerepe a fejlődés során? Melyek a finommozgások? Mi a grafomotorika? Mi a koordinált mozgás? Cikksorozatunkban fejlesztőpedagógus szakértőink a gyerekek fejlődésével kapcsolatos kérdésekre válaszolnak. Perger Katalin és Farkas Attiláné Katalin a Kodály Zoltán Ének-zenei Általános Iskola, Gimnázium és Zeneiskola – Alapfokú Művészetoktatási Intézmény tanítói. Közösen dolgozták ki és állították össze a LOGICO Piccolo Betűvadász, Számvadász és Jelvadász kártyacsomagok anyagát.

 Mekkora a mozgás szerepe a fejlődés során?

A mozgásnak meghatározó szerepe van egész életünk folyamán. Az életkor előrehaladtával egyre kifinomultabb és összehangoltabb koordináltabb mozgásformákra vagyunk képesek.
A mozgás hiánya problémákat okozhat a későbbi tanulási folyamatokban. Sokan talán nem is gondolnak arra, hogy csecsemőkorban milyen fontos a ringatás, a forgás, kúszás, mászás, később a járás, futás, szökdelés. Legelőször tehát a nagymozgásokat tanuljuk meg. Bármelyik mozgásforma kimaradása meghatározó tényező lehet a tanulási problémák kialakulásában. Akadályozza a fejlődést, ha a gyerek túl sokat ül a tévé, a számítógép előtt, vagy ha korlátozzák mozgásigényét.

Melyek az ún. finommozgások?

Nemcsak a nagymozgások, hanem a finommozgások fejlődése is szerepet játszik a sikeres iskolakezdésben. A kéz finom és ügyes mozgásainak egyik sajátos területe a grafomotorika, ennek fejlettsége teszi lehetővé az írás elsajátítását. A finommozgás és a koordinált mozgás intenzív fejlődési szakasza az óvodai középső és nagycsoporttól számítható. Az életkor előrehaladtával, amikor már a kéztőcsontok és az idegrendszer is elér egy bizonyos fejlettségi szintet, egyre ügyesebb lesz a gyermek keze. Ezt a fejlődést segíthetjük minden olyan tevékenységgel, amely az ujjak és a kéz kismértékű mozgatását igényli. Ilyenek például:

  • homokozás
  • gyurmázás
  • kirakós, összerakós játékok (például puzzle)
  • építőjátékok
  • papírhajtogatás, tépés, ragasztás
  • ollóhasználat
  • festés (ujjal, tenyérrel, ecsettel)
  • gyöngyfűzés
  • tésztagyúrás
  • színezés, rajzolás

Ilyen játékok közben nemcsak a kéz ügyesedik, hanem fejlődik a figyelem, a szem és a kéz közötti koordináció, valamint a vizuális észlelés is.

Mi a grafomotorika?

A finommozgások egyik speciális területe a grafomotorika, azaz írásmozgás koordináció, ez teszi lehetővé az írás elsajátítását. Ahhoz, hogy valamit grafikailag ábrázolni tudjunk, szükségünk van egy jól működő apparátusra: a szemünkre, mely felfogja, érzékeli a vizuális ingert, az agyunkra, mely ezt az ingert kódolja és feldolgozza (vagyis észleli), és a kivitelezéshez a kezünk koordinált mozgására.
Mindezek fejlődését nem siettethetjük. Nem véletlen, hogy 6-7 éves kor előtt nem tudjuk megtanítani a gyerekeket írni, hiszen körülbelül ebben a korban még fejlődőképesek a kéztőcsontok, míg az idegrendszer korábban nem elég fejlett ehhez a tevékenységhez, és a koordinált mozgás is ekkor fejlődik a legintenzívebben.
A grafomotoros készség fejlesztésénél mindig be kell tartani a fokozatosság elvét: nagymozdulattól- kis mozdulatokig, térből- síkba, egyszerű elemtől- bonyolultabb ábráig. Fontos a testtartás és a ceruzafogás. A füzetlapnak 2 arasznyi távolságra kell lennie az orrtól, mindkét talp a talajon pihenjen, a fény a megfelelő oldalról jöjjön. A laza, szabályos ceruzafogás 3 ujjal történik: a középső ujjon fekszik a ceruza, a mutató felülről, a középső alulról támasztja (ha akarnám, könnyedén kivehetném a gyermek kezéből). Nem szabad "vésnie", nagyon rányomnia a ceruzát, vagyis ne legyen erős az írásnyomaték.
Mindenfajta grafikus tevékenység közben iktassunk be pihenőket, amikor megtornáztatjuk, megmasszírozzuk a kezünket, ujjainkat. Fontos, hogy már az óvodás korban sokat rajzoljon, színezzen helyes ceruzafogással. Később a rossz beidegződést nehéz korrigálni.

Mi a koordinált mozgás?

Az újszülött még egész testével reagál a környezeti ingerekre. Az életkor előrehaladtával differenciálódik a mozgásunk: egyre kifinomultabb, ügyesebb, koordináltabb (összerendezettebb) mozdulatokra leszünk képesek, tehát a mozgásvégrehajtás minősége javul.
Az 5-7 éves kor a koordinált mozgás fejlődésének fontos periódusa. A testi erő növekedésével látványosan javul az ügyesség is. A gyerekek ebben a korban már képesek megtanulni kétkerekű biciklivel közlekedni, energiaigényes játékokban (például fogócska, labdázás) egyre ügyesebbek, biztonsággal és gyorsan tudnak a lépcsőn haladni, színezéskor képesek a vonalon belül maradni, az ollóval pontosan vágni.

A koordinált mozgás fejlődését segíti:

  • mindenfajta labdajáték (dobások, pattogtatások, gurítások, focizás, tollaslabda, ping-pong)
  • célba dobás (kosárba, vödörbe, karikába)
  • akadálypálya (átmászással, átlépéssel, átugrással)
  • ugrókötelezés, szökdelés (egy lábon, páros lábon, különböző irányokba is)
  • ugróiskola
  • egyensúlyozás rajzolt vonalon, lefektetett kötélen, később emelt felületen (például padon)
  • labirintus rajzolása
  • színezés, gyöngyfűzés, gyurmázás stb.

Címkék:

Aitken  Angol Park  Antarktisz  Apollón  Artemisz  Aszklépiosz  Atlanti-óceán  Ausztrália  Baradla-barlang  Belgium  Biblia  Biblioteca Joanina  Bornemisza Anna  Budapest  Budapesti Vidám Park  Carl Friedrich Gauss  Charles Babbage  Claude Chappe  Edward Jenner  Egri csillagok  Erzsébet királyné  Fahrenheit  Fekete István  Fourier-transzformáció  Föld  Fővárosi Állat- és Növénykert  Galilei  Geomancia  Guinness rekordok  Hedy Lamarr  Hippokratész  Homo sapiens  John D. O’Sullivan  Jézus  Kheirón  Kolumbusz Kristóf  Koppenhága  Korónisz  Kyatice-kultúra  Kígyótartó  LOGICO  Las Vegas  Lazzaretto Vecchio  Liège  Louis Pasteur  Lucifer  Lyme-kór  Mafra-palota  Magyar Madártani és Természetvédelmi Egyesület  Magyar Természettudományi Múzeum  Margit-sziget  Margitsziget  Medúsza  Mesekönyvek  Mexikó  Mi MICSODA  Milánó  Mithridatész  Monte Cristo grófja  Mária Terézia  Márton kenyere  Mátyás király  Napóleon  Nelson altengernagy  Nivelles  Notre-Dame  Nyulak szigete  Pallasz Athéné  Pesti Állatkert  Popham-kód  Porete-i Margit  Portugália  Santorius  Sinanshao  Sixtus-kápolna  Stephen Hawking  Szent Margit  Szent Márk székesegyház  Szent-Györgyi Albert  Szerb Antal  Széchenyi István  Tiberius császár  Vatikán  Velencei Köztársaság  Verona  Vosztok-tó  Vurstli  Városliget  Xántus János  Zeusz  anemométer  antibiotikum  archea  axolotl  baktérium  barlangok  barlangrajz  beginák  beginázs  betegség  bozóttűz  cidrimókus  cineol  cégér  delej  denevér  dob  drón  egyensúly  egyiptom  ektoparazita  emlős  eretnek  eukaliptusz  fejlesztés  fekete lyuk  feketehimlő  feng-shui  finommotorika  foglalkoztató  folyadékkristály  félelem  füst  füstjelzés  füstölgő  gyógyszer  gyógyszertár  gyógyítás  higany  hiszti  hullámvasút  hőmérséklet  hőmérő  ikozaéder  immunitás  indiánok  inga  interjú  internet  iránytű  iskolakezdés  iskolaérettség  jel  jelhordozó  jelrendszer  játék  kakas  karantén  kereszténység  klímaváltozás  koala  kolera  koronavírus  kullancs  kálvinizmus  készségfejlesztő  kígyó  kínai nagy fal  kínaiak  kódrendszer  könyvtár  kötéltánc  lazarett  lovasfutár  lárva  láz  lázfa  magasság  magnetoszféra  mandula  marcipán  mese  meteorológia  mikrobiológia  mimivírus  mirtuszfélék  mágnes  mágnesesség  mágnesség  méreg  neandervölgyi  nimfa  olimpia  olvasás  pedagógus  permafroszt  pestis  postakocsi  pszichológus  pékség  rajz  robot  rádiócsillagászat  régészet  sport  szalamandrafélék  szemafor  szerzetesrendek  szélkakas  szélzsák  tanulójáték  torpedó  tájoló  távíró  tükörtávíró  tőzsde  tűz  vakcina  vasút  vegyszer  veszteglőház  veszélyeztetett fajok  vidra  vidámpark  vonatrablás  védőoltás  vírus  wifi  zászló  Északi-sark  állatkert  élőhely  élősködők  ízeltlábúak  óceán  ókor  ősbaktérium