A matchboxok születése

autó, gyerekjáték, gyufásdoboz, játék, matchbox

A felnőtt világ tárgyainak kicsinyített másai ősidők óta ott voltak a játékok között. Készültek házak, bútorok, edények, babaruhák, olykor csónakok, ekék vagy lovaskocsik, szekerek, hintók is a gyerekeknek. Ezek alapanyaga évszázadokon át a fa és a textil, ritkábban a csont, a fém vagy a kerámia volt. A járművek mérete általában a tányérnyi és a tenyérnyi között mozgott, feltűnően pici darabok ritkábban fordultak elő. A technika fejlődése azonban a 20-dik század közepén már lehetővé tette az addig szokatlan mértékű miniatürizálást is. Így vonulhatott be a játékok közé liliputi méretekben a korszak nagy újdonsága, a motorral működő autó. Megszületett a gyufásdoboznál is kisebb, sőt, később arról is elnevezett mini-játék: a matchbox.

A cég egyik vezetője, Leslie Smith és a tervező Jack O'Dell, az ötvenes évek elején. A kép bal oldalán már ott van a cég egyik legnagyobb sztárja, az emeletes piros londoni busz is.

Na jó, akkor legyen akkora…

Két gyerekkori jóbarát, Leslie Smith és Rodney Smith (csupán a nevükben rokonok) 1947-ben közös céget alapított Londonban. Ez volt a Lesney Products öntöde, amely ekkor főként agrár- és autóipari cégeknek készített különféle fém alkatrészeket. Mindezek mellett olyan termékeik is voltak, amelyek az emberek hobbitevékenységeit szolgálták. (Például horgászok számára hasznos, fém kenyéraprítót is lehetett náluk kapni.)

Ám mivel fiatalemberek vezették a céget, akiknek éppen ekkor voltak kicsik a gyerekeik, a játékok is érdekelték őket. 1948-ban tervezőmérnöküknek, Jack O'Dellnek már ezek tervezése volt a legfőbb feladata. Elsőként játékpuskák kerültek a piacra, de hamarosan megszületett az első autó is, amely egy kevésbé szokványos típus: az úthenger kicsinyített mása volt. (Aveling Barford úthenger.) Ez azonban még mindig nagyobb volt annál, minthogy a gyerekek például a zsebükben hordozhassák. Márpedig egy kisgyereknek biztonságot ad, ha mindig nála lehet a kedvenc játéka.

Ugyanakkor az amúgy viszonylag engedékeny oktatási rendszerben gyufásdoboznál nagyobb játékot nem lehetett bevinni az iskolába. „Hát jó, akkor legyen akkora, mint egy gyufásdoboz!” – döntötték el a cégnél az ezek szerint szülőnek is jó vállalkozók, és Jack O'Dell nekilátott, hogy zsebben tarthatóvá kicsinyítse az úthengert. Majd miután kidolgozta ennek technológiáját, már semmi akadálya nem volt annak, hogy általában is kisebb formában gyártsák a játékautókat.

Az első Matchbox autó egy úthenger volt: az Aveling Barford. Ez először nagyobb méretben készült, de mivel az iskolába csak gyufásdoboz méretű játékot lehetett bevinni, a tervező a gyerekek kedvéért elkészítette a kisebb változatát.

Kezdetben a felnőttek körében nem értek el különösebb sikert: sokan egyszerűen csak karácsonyi szemétnek, "Christmas cracker trash"-nek hívták ezeket a játékokat, amelyek az ötvenes évek elején már nagy számban sorakoztak a boltokban, trafikokban.

Csakhogy a gyerekek annál inkább szerették a Lesney-játékokat, és ha megkérdezték őket, hogy mit kérnek a születésnapjukra vagy karácsonyra, akkor a lista élén – olykor bizonyára még a lányoknál is – ezek álltak. Előbb-utóbb megtört a jég, és a szülők egyre gyakrabban vásárolták meg a pici autókat, amelyekre a hasonlat alapján egyszer s mindenkorra rá is ragadt a gyufásdoboz angol neve, a matchbox. A nagy kezdőbetűs „Matchbox” márkavédjegyet 1953-ban jegyezték be, ettől kezdve tehát a cég által gyártott autócskáknak ez volt a tulajdonnevük. Ám később, amikor már mások is gyártottak gyufásdoboz méretű autókat, minden ilyenre köznévként kezdték használni a matchbox kifejezést.

Siker és megpróbáltatások

1950-től a brit üzleti vállalkozások tevékenységét is befolyásolta az akkor kirobbant koreai háború, amelyben az USA mellett több nyugati ország is érdekelt volt, többnyire fegyvergyártóként. Az ezt követő három évben ezért Nagy-Britanniában is korlátozták a fémek és az öntvények felhasználását, ami a Lesney cég termelését is visszavetette. A háború befejezése (1953) után azonban megújult erővel folytatták a matchboxok gyártását, és az addig kicsinek számító vállalkozás 1960-ra a világ legnagyobb kisautógyártójává vált. Ezzel az olyan, nagy játékgyártókat is megelőzték, mint amilyen például a Dinky Toy is volt.

A matchboxok az USA-ba is eljutottak, ahol különösen nagy sikert arattak, hiszen az amerikai kisfiúk addig másutt még sohasem találkozhattak a brit autók típusaival. Ez pedig szenzációt jelentett a számukra. Ráadásul a cég rendkívül gazdag választékot kínált a különböző típusokból, ezért akinek azért is fontos volt a matchbox, hogy egész gyűjteménye legyen a különböző autókból, az mindent megkaphatott tőlük. Egy-egy komolyabb készletben a markolótól kezdve a billenősökön át a tűzoltó- vagy mentős kocsiig mindenféle jármű ott lehetett. Fokozta az örömöt, hogy ezeken a pici játékokon mozgatható elemek is voltak: gyakran ki lehetett nyitni az autók ajtaját, és a cementes teherautók tartályai ugyanúgy forogtak menet közben, ahogyan a való életben is. Ráadásul még olcsók is voltak ezek a játékautók, a hatvanas években sem kerültek többe 40-50 centnél.

Ebből a korai Matchbox katalógusból is jól látszik, hogy milyen gazdag kínálattal kápráztatta el a cég a gyerekeket.

A Lesney Products sikere nyomán mások is aktivizálódtak. A cégnek komoly konkurenciával kellett megküzdenie, például az amerikai Hot Wheels, a Johnny Lightning vagy a francia Majorette cég fellépésével. A Lesney Products ekkor még a fejlesztéseinek köszönhetően állta a versenyt, így például sikert hozott a számára, hogy 1970-ben alacsonyabb súrlódású kerekkel szerelték föl az autócskákat.

Termékeiknek egyébként az autók kerekeinek finom, vékony fémrúdja volt az egyetlen gyenge pontja: ez sérült meg, görbült el a legkönnyebben játék közben. Ám ugyanez másfelől a játék erősségének is bizonyulhatott, hiszen a gyerekeket rávezethette arra, hogy miképp vigyázzanak olyankor is a tárgyaikra, amikor éppen nagyon belefeledkeznek a mozgatásukba.

Később a cég a finoman és gyorsan guruló kisautókhoz pályákat is gyártott, ami még izgalmasabbá tehette az autós játékokat. Emellett kamionokkal, teherautókkal, de old timer (régi stílusú) autókkal is bővítették a készletet. A hetvenes évek végén és a nyolcvanas években azonban már több súlyosabb problémával is meg kellett küzdeniük, így például egy természeti katasztrófával, amelyben odaveszett az egyik telephelyük raktárkészlete, de emellett az általános nyolc hetes nemzeti sztrájkkal is, amely szintén nem volt hatástalan a termelésre és a forgalomra nézve. A Lesney Products végül 1982 júniusában kénytelen volt csődöt jelenteni. A céget a Universal Toys vásárolta meg, aminek következtében Nagy-Britanniában megszűnt a matchbox-gyártás, és 1985-re teljesen eltűntek a Lesney jelzések a kisautókról. Jack O'Dell és a Lesney alapítói azonban folytatták a munkát, és a megmaradt gyártósori gépekkel új márkát fejlesztettek ki: ez volt a Lled, amely 1999-ig volt jelen a piacon.

Magyarországra a nyolcvanas években érkezett meg ez a játék, amikor egyúttal a hazai gyártását is megszervezték. 1986-tól 1988-ig több ezer matchbox készült, a rendszerváltás előtti évben azonban kivonult az ebben érdekelt nyugati cég. (Ennek részletes története itt olvasható.)

Az akkori matchboxrajongók még bizonyára emlékeznek a Metalbox által gyártott magyar kisautókra, többek között a Prostockerekre, a Range Rover Police Patrolokra, a Ford Cortinákra vagy a Rolls-Royce Silver Shadow-kra. És mivel ezeket jó minőségben gyártották, többségüket épen adhatják át a gyerekeiknek.

Lévai Júlia


Címkék:

1917-es szocialista forradalom  A kis herceg  Ady Endre  Aiszóposz  Aitken  Albert de Mun  Ammut  Anaximandrosz  Angol Park  Antarktisz  Antoine de Saint-Exupéry  Anubisz  Apollón  Arisztotelész  Arkhimédész  Artemisz  Asszír Birodalom  Aszklépion  Aszklépiosz  Atlanti-óceán  Augustus  Ausztrália  Babits Mihály  Baradla-barlang  Belgium  Benedek-rend  Besztercebánya  Biblia  Biblioteca Joanina  Bornemisza Anna  Budapest  Budapesti Vidám Park  Carl Friedrich Gauss  Charles Babbage  Charles de Gaulle  Chicago  Churchill  Claude Chappe  Curiosity  Cynara  Danaé  Dante  Dante Alighieri  Dionüszosz  Dzsingisz kán  Dávid király  Edward Jenner  Egri csillagok  Emese  Erzsébet királyné  Esterházy Miklós Móric  Esterházy Péter  Fahrenheit  Fehérlófia  Fekete István  Ferenc József  Ferenc pápa  Fiume  Formózusz pápa  Fourier-transzformáció  Franciaország  Fribourgi Unió  Föld  Földközi-tenger  Fővárosi Állat- és Növénykert  Galilei  Galénosz  Geomancia  Guinness rekordok  Hans Christian Andersen  Hedy Lamarr  Hippokratész  Hitler  Homo sapiens  Héber Biblia  Héra  Hérodotosz  I. Erzsébet  India    Jackie Cochran  Jahve  James Prescott Joule  Japán  Jean de La Fontaine  John D. O’Sullivan  Julius Caesar  Justh-párt  János vitéz  Jézus  József Attila  Kaffka Margit  Kheirón  Királyok Völgye  Kivonulás könyve  Kolumbusz Kristóf  Koppenhága  Korónisz  Kosztolányi Dezső  Kréta  Kyatice-kultúra  Károlyi Mihály  Kígyótartó  Kína  LOGICO  La Trappe  Las Vegas  Lazarro Spallanzani  Lazzaretto Vecchio  Liège  Louis Pasteur  Lucifer  Lukács László  Lyme-kór  Léda  Mafra-palota  Magyar Madártani és Természetvédelmi Egyesület  Magyar Természettudományi Múzeum  Marco Polo  Margit-sziget  Margitsziget  Marokkó  Mars  Medúsza  Melbourne  Mesekönyvek  Mexikó  Mezopotámia  Mi MICSODA  Milánó  Mithridatész  Monte Cristo grófja  Munkás Szent József  Mária  Mária Terézia  Mária csillaga  Márton kenyere  Mátyás király  Mózes  Nagy Konstantin  Nagy Sándor  Nagy-korallzátony  Napóleon  Nelson altengernagy  Nivelles  Nobel-díj  Normandia  Normandiai partraszállás  Notre-Dame  Nursiai szent Benedek  Nyugat folyóirat  Nyulak szigete  Olimposz  Oroszország  Országház  Pallasz Athéné  Pegazus  Perszeusz  Perzsia  Pesti Állatkert  Petőfi Sándor  Plinius  Pompeius Magnus  Popham-kód  Porete-i Margit  Portugália  Poszeidón  Párizs  Pégaszosz  Rijeka  Robert Owen  Roosevelt  Róma  Római Birodalom  Santorius  Sinanshao  Sixtus-kápolna  Skócia  Stephen Hawking  Szent Heléna  Szent Margit  Szent Márk székesegyház  Szent Patrik  Szent-Györgyi Albert  Szerb Antal  Szicília  Szociáldemokrata Párt  Szogdia  Széchenyi István  Thesszaloniké  Tiberius császár  Tisza István  VII. István pápa  Vatikán  Velence  Velencei Köztársaság  Verona  Vosztok-tó  Vurstli  Városliget  Vénusz légycsapója  Werbőczy István  Wilhelm Emmanuel Ketteler  XIII. Leó pápa  XV. Lajos  Xántus János  Zeusz  anemométer  antibiotikum  archea  articsóka  autofágia  autó  axolotl  baktérium  barlangok  barlangrajz  beginák  beginázs  betegség  biológia  bozóttűz  buddhizmus  béka  békakirály  békamentők  békák  cidrimókus  cineol  ciszterciták  citoplazma  corona  csapdaállítók  császármetszés  császárság  csütörtök  cégér  céhek  címer  delej  denevér  diadém  dob  drón  dórok  echolokáció  egyensúly  egyiptom  egyszarvú  ektoparazita  emlős  epekő  eretnek  etimológia  etruszkok  eukaliptusz  fasírt  fejdísz  fejlesztés  fekete lyuk  feketehimlő  felvilágosodás  feng-shui  finommotorika  fogkő  foglalkoztató  folyadékkristály  frank  fáraó  félelem  füst  füstjelzés  füstölgő  gabona  galea  gallok  griffmadár  gyerekjáték  gyufásdoboz  gyárak  gyógyszer  gyógyszertár  gyógyítás  gót  gőzhajó  hableány  hadművelet  hajmosás  hajógyártás  hajózás  halál  halálbüntetés  hangsebesség  hatalom  higany  himnusz  hiszti  hullazsinat  hullámvasút  humanizmus  háború  hóhér  húsevő nyövények  hőmérséklet  hőmérő  ikozaéder  illat  immunitás  indiánok  inga  interjú  internet  ipari forradalom  iránytű  iskolakezdés  iskolaérettség  istenek  jel  jelhordozó  jelrendszer  járvány  játék  kakas  kalauzhajó  kalogathia  kalóz  kalózlevél  kalózállam  kamelaukion  kamikáze  kancsókák  kapitalizmus  karantén  kardigán  karmosbéka  karthauziak  katapult  kausia  kavicsok  kereskedelem  kereszténység  királynévíz  klímaváltozás  koala  kolera  komló  koncepciós per  kopoltyú  korall  korona  koronavírus  koszorú  kullancs  kálvinizmus  készségfejlesztő  kétszikűek  kétéltűek  kígyó  kínai nagy fal  kínaiak  kódrendszer  kórház  kölni  könyvtár  kötéltánc  közegészségügy  kőzetek  lazarett  lincselés  lizoszóma  lovasfutár  lárva  látás  láz  lázfa  légiposta  légzés  lövedékvető  lúg  magasság  magnetoszféra  magnetosztrikció  malária  mandula  manna  mannatövis  mannazuzmó  manufaktura  marcipán  masszázs  matchbox  mechanikus szerkezet  mese  mesék  metamorfózis  meteorológia  mikrobiológia  mimivírus  mirtuszfélék  misztikus lények  mitokrondrium  munkások  mutualizmus  mágnes  mágnesesség  mágnesség  május  május 1  második világháború  méhlepény  méreg  narentinok  narvál  neandervölgyi  nimfa  nyál  népmesék  népvándorlás  olimpia  olvasás  organellum  oxigénfelvétel  parfüm  paróka  pedagógus  permafroszt  pestis  pilóta  placenta  postakocsi  pszichológus  pápaság  pékség  rajz  rekamié  repülés  repülőgép  repülőtér  retina  robot  rádiócsillagászat  rák  rákgyógyszer  régészet  rózsaolaj  sajt  sampon  sejtek  sellő  selyemút  sisakkorona  sport  szakszervezetek  szalamandrafélék  szanatórium  szappan  szavak  szem  szemafor  személynevek  szendvics  szerzetes  szerzetesrendek  szocializmus  szogdok  sztrájk  szász  szélkakas  szélzsák  szülés  sör  tamariszkusz  tanulójáték  teaút  terhesség  terhességi teszt  terroristák  teszt  tesztelés  thrákok  tirrének  tisztálkodás  tobzoska  torpedó  trappista sajt  trappisták  turul  tájoló  távíró  törökfürdő  tükörtávíró  tüntetés  tőzsde  tűz  ultrahang  unikornis  utópista szocializmus  vakcina  vakság  vasút  vegyszer  vesekő  veszteglőház  veszélyeztetett fajok  vidra  vidámpark  vikingek  világháború  virágállat  vizelet  vonatrablás  védőoltás  vérvörös csütörtök  vírus  víz  vörös nemeskorall  vörösfenyő  wifi  zászló  Álmos  Északi-sark  Óbudai Hajógyár  Ószövetség  Ótestamentum  állatkert  általános választójog  átalakulás  éhínség  élesztősejtek  élőhely  élősködők  ízeltlábúak  óceán  ókor  ókori Egyiptom  ókori Görögország  öngyilkos merénylők  úthálózat  ősbaktérium