Hogyan készüljünk az iskolakezdésre? - Tele vagyunk aggodalommal!
http://www.tessloff-babilon.hu/hogyan-keszuljunk-az-iskolakezdesre-tele-vagyunk-aggodalommal
Nagyobbik fiam hamarosan ötéves lesz, egyre többet gondolok arra, hogy nagyon hamar elérkezik majd a pillanat, amikor ő kezdi el az iskolát. Már most tele vagyok aggodalommal és félelemmel. Minden édesanyában és édesapában felmerül a kezdetekkor, vajon hogyan fog szeptemberben gyermekük alkalmazkodni az új élethelyzethez? Cikkünkben tanácsokat szeretnénk adni ahhoz, hogyan lehet segíteni a kicsiket abban, hogy felkészülhessenek az iskolára. Segíteni szeretnénk abban, hogy mit tehetünk azért, hogy megkönnyítsük számukra az iskolakezdést.
Augusztusra már minden szülő tudja, hogy milyen képességek birtokában van a gyermeke és elindulhat-e az iskolába. Ha esetleg valamilyen probléma jelentkezett, akkor lehetőségük van a nyáron megfelelő szakemberek segítségét kérni a felkészüléshez. Mindenesetre nem árt, ha mi szülők is tájékozottak vagyunk abban, melyek az iskolaérettség összetevői.
Mit tudnak az ovisok?
Már az óvodában alakul a gyermek feladat-és szabálytudata, ami képessé teszi cselekvései irányítására. Kialakul szándékos és tudatos figyelme, összpontosítani tud a feladatokra, fejlődik emlékezete. Képessé lesz a hangok tiszta ejtésére, szókincse gazdagodik, mondatokkal fejezi ki gondolatait. Ismeretekkel rendelkezik az őt körülvevő világról, környezetéről. Biztonságosan használja a térbeli viszonyokat jelentő névutókat: alatt, felett, mellett, illetve a kisebb-nagyobb, magasabb-alacsonyabb, hosszabb-rövidebb, kevesebb-több fogalmát. Mozgása összerendezetté válik, és fejlődik kézügyessége.
Segíthetünk nekik!
Hogy mindez a fejlődés folyamatos és egyenletes legyen, a szülők is sokat segíthetnek a kicsinek. Keressünk egyszerű, otthon is elvégezhető feladatsorokat, melyeket együtt elvégezhetünk, hogy gyermekük örömmel és sikerélménnyel kezdhesse az iskolát. A játékok összeállításánál törekedjünk arra, hogy a napi gyakorlás minél több részképességet érintsen, ne legyen nagyon bonyolult, s változatos, élvezetes lehessen mind a gyermek, mind a mi számunkra. Célszerű, ha a feladatok a vizuális-és auditív figyelem, emlékezet, testséma, nagymozgások, szem-kéz koordináció, beszédészlelés- és beszédértés területeit ölelik fel.
Tipp! Remek logikai játékok és képességfejlesztő feladatok közül válogathatunk.
Ismerkedjünk az új környezettel!
Aki most kezdi az első osztályt, esetleg intézményt váltott, próbálja meg minél jobban megismertetni a kicsivel az új környezettel. Érdemes a vakáció végén érdeklődni, hogy körbenézhetünk-e együtt az épületben. A gyerekeknek általában rengeteg kérdésük van egy ilyen helyzetben, amire érdemes türelmesen és időt hagyva válaszolni.
Vonjunk be más családtagokat is!
Családanyának lenni nem egyszerű lenni, a feladatok ráadásul sokszorozódnak, ha a gyereket fel kell készítenünk az iskolakezdésre. Nem kell mindent egyedül végigcsinálnunk a tanév kezdeti feladatok közül. Ha tehetjük, vonjuk be a feladatok elintézésébe az apukát vagy a nagyszülőket, esetleg egyéb rokont. Ha van olyan a családban, akinek szintén hasonló teendői vannak, akkor ez a személy szinte biztosan jó választás lesz.
Készüljünk fel lelkileg is!
Készüljünk fel, hogy lehetnek feszült helyzetek, vagy olyan szituációk, amikor esetleg elveszíthetjük a türelmünket, mindezt ráadásul a gyerek előtt, akinek éppen szeretnénk könnyebbé tenni az iskolakezdést. Gondoljuk át, hogy egyes nehéz helyzetben mit fogunk majd mondani gyermekünknek és ezt a szülők egymással is beszéljék meg! Fontos, hogy a két szülő között összhang legyen!
Új szabályok
Az ovis időszak véget ér, így más szabályok és más napirend lép majd életbe gyermekünk életében. Szülőként is érdemes néhány új, iskolakezdéssel együtt járó szabályt lefektetni. Magyarázzuk el pontosan, milyen szabályok betartását várjuk el, és ennek milyen haszna van az ő számára.
Somogyi-Soós Anita